Het is niet realistisch om van verpleegkundigen te verwachten dat ze Gebaren-talig zijn.
Naast het gebruik van Gebarentaal en liplezen zijn er nog vele andere manieren om snel en accuraat te communiceren met Dove en hardhorige patiënten.
We geven hieronder een overzicht.
Pen en papier / whiteboard |
misschien wel de snelste manier van communiceren als spraak uitgesloten is. Het schrijven is wel tijdrovend, en dit vereist een leesbaar handschrift. |
|
Checklist van dit project |
Deze kan als communicatie-hulpmiddel gebruikt worden, om met de patiënt te overlopen wat er gaat gebeuren. De verpleegkundige kan samen met de patiënt de lijst overlopen en de afspraken noteren. Alternatief kan men de lijst ook laten invullen door de patiënt. |
|
Face-shield / doorzichtig masker | In deze tijden van mondmaskers en corona is liplezen niet altijd even gemakkelijk. Het gebruik van een transparant face schield, of een mondmasker met een transparant deel voor de lippen, laat de mond van de zorgverlener vrij, zodat de Dove/hardhorige patiënt een veel beter zicht heeft op het gelaat. | ![]() |
GSM of tablet | Men kan de patiënt op een GSM of tablet zijn vragen en wensen laten intikken | ![]() |
Pictogrammen |
Deze kunnen gebruikt worden voor algemene begrippen zoals eten, wassen, toilet, slapen, .... Nadeel is dat eenzelfde pictogram voor de zorgverlener een heel andere betekenis kan hebben als voor de patiënt. |
|
Pijnschaal |
Deze wordt gebruikt bij Dove/hardhorige patiënten, maar ook bij horende patiënten. Het is een betrouwbaar meetinstrument. |
|